Het kunst- en cultuurevenement Borns Blauw is voor jong en oud. Dit keer is het de beurt aan de kinderen uit groep 1, 2 en 4 van de basisscholen. Tijdens de les Kunst in de Klas, onder leiding van beeldend kunstenaar Willemien Nijman, geven de jonge kunstenaars in spé een eigen invulling aan het meesterwerk van Vermeer: het beroemde schilderij Meisje met de parel. Het is de magie die ook hen betovert.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet, en de kleur is blauw, zo begint ‘juf’ Willemien haar les in de klas. Al ras schieten enthousiast de vingers de lucht in. De kinderen wijzen op de blauwe truitjes, jurkjes, de vloer en de vlinders die de muren van het schoollokaal versieren. Samen met Willemien gaan ze op ontdekkingsreis. Ze leren over de verschillende tinten blauw en diverse blauwe motiefjes. En dan verschijnt een grote, nog lege, papieren kleurplaat met een afbeelding van het bekende meisje. De vaste juf van de leerlingen tovert op het digitale schoolbord het echte levensgrote schilderij.
‘Knipbrauwen’
“Vandaag gaan we het meisje inkleuren. Jullie mogen je eigen fantasie gebruiken. Weten jullie wat dat is: fantasie?”, vraagt de juf. “Dan mag het jezelf verzinnen”, roept een jongetje trots voor z’n beurt. Even later werkt deze groep, twee aan twee, aan het in vieren geknipt meisje. Het ene koppel kleurt de hoofddoek in; het andere het gezicht. Gaandeweg wordt er nog een instructie aan toegevoegd: er moet blauw inzitten. Kleurtjes, viltstiften, wasco, glitters, draadjes… alles wordt uit de kast gehaald.
Even een onderbreking. “Waar kijken jullie mee?” “Met de ogen”, roepen de jongsten. “En waar ruiken jullie mee? En waar eten jullie mee? Knipoogt ze?” Op een speelse manier worden de kinderen erop gewezen dat ze het meisje ook een uitdrukking mee moeten geven. Het meisje kijkt ons aan. Een jongen, gestoken in een blauw T-shirt, bedenkt iets. Hij wil het meisje laten ‘knipbrauwen’. Willemien lacht, samen met de kinderen en de juf van de kunstles geniet ze. Aan het eind ervan worden de onderdelen als een puzzel in elkaar gezet. Wat overblijft zijn kleurrijke schitterende collages. Geïnspireerd op Vermeer. Zelfs een leerkracht merkt op dat ze door deze les anders is gaan werken.
Oorbellen van kroonkurken
Nina Smit, coördinator van de lessen Kunst in de Klas is tevreden en trots op het project. “In juni heb ik de vraag bij de bassischolen neergelegd. Daarop hebben de scholen De Vonder, de Wheele, Jan Ligthart, ’t Oldhof, Beekpark en Flora ingeschreven. BArt, het kunstenaarscollectief, levert de specialistische leerkrachten. Willemien Nijman is bekend met het geven van creatieve kinderworkshops. Speciaal voor het project Borns Blauw heeft ze een les voor 16 groepen ontwikkeld.
“Wel heb ik het voor iedere groep net weer even anders opgezet”, vertelt ze. Zo zijn er collages, schilderijen, puzzels, tekeningen en oorbellen gemaakt. Ook is er met verschillende materialen gewerkt. Van verf tot aan textiel, met papier en zelfs met kroonkurken voor oorbellen. Iedere groep onderscheidt zich hiermee van de andere. Prachtige kunstwerken - zelfs met goudverf - zijn ontstaan. En wat belangrijk is: het eindresultaat, een expositie moet boeiend en interessant zijn. Vanaf 23 tot en met 27 oktober hangt de foyer in het Kulturhus vol met verrassende nieuwe Vermeers. (YD)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.