De film Barbie is een ongekend succes. In de Nederlandse bioscopen trok de blockbuster al meer dan een miljoen bezoekers, voornamelijk meisjes en vrouwen. De zuurstokroze wereld van Barbie is bij vrouwen van alle leeftijden overbekend en na al die jaren nog steeds populair.
“Het is een mooi merk”, vindt Ellen Kamst, filiaalhoudster van Top1Toys/Marskramer in Borne. “Barbie is al 65 jaar oud en altijd zeer gewild speelgoed gebleven. Dat is eigenlijk razend knap.” Het is deels te danken aan het vermogen van fabrikant Mattel om zich de kritiek uit feministische hoek op de rolbevestigende modepop aan te trekken. Barbies zijn er tegenwoordig in allerlei kleuren, gezet, gehandicapt en in alle beroepen. ‘Vrouwen kunnen alles zijn’, dat is de boodschap.”
Uitgebreide collectie
En nu is er dan de film, die weer een hele nieuwe dimensie aan het merk toevoegt. Bij de speelgoedwinkel is een aparte stelling voor Barbie ingericht. Met de hardlopers als de populaire color reveal Barbies, ‘Barbie op vakantie’-setjes, Mermaid Barbies en de knalroze auto’s. “Eind deze maand komen de speciale poppen van de film erbij.” Het is een selectie van de zeer uitgebreide collectie Barbie-spulletjes die in al die jaren zijn uitgekomen. Ellen: “Als mensen op zoek zijn naar een heel specifiek item, dan kunnen we het altijd bestellen. We kunnen ook niet alles hebben, maar hebben wel de hardlopers en de nieuwste modellen. Dat is ook het voordeel van de franchiseformule.”
Ellen merkt de toegenomen vraag, maar kan nog niet echt spreken van een ‘gekte’. “Dat heeft denk ik ook te maken met de vakantie. Nu moet Barbie concurreren met het typische vakantiespeelgoed. Ik verwacht vanaf september een grotere toeloop.” (CT/AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.