Vandaag is het op de kop af tien jaar geleden dat BorneBoeit werd gelanceerd. Het platform - destijds een initiatief van de BBO, de Bundeling Bornse Ondernemers, maar amper een jaar later al verzelfstandigd en ondergebracht in de Stichting BorneBoeit - heeft in die periode een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Op dit moment tellen de website en app samen gemiddeld 6.000 bezoekers per dag, terwijl via de sociale media nog eens zo’n 22.000 volgers worden bereikt.
Mooie cijfers, waarop menig medium jaloers kan zijn. En dan te bedenken dat de 22 mensen die er op dit moment op welke wijze dan ook een bijdrage aan leveren, dit louter en alleen op vrijwillige en belangeloze basis doen. “Een unieke constructie, waarop we met ons allen terecht trots mogen zijn”, aldus Anke Jonathans en Bertil Meyer, de twee eindverantwoordelijken.
Van meet af aan al werd de slogan ‘Alles van, voor, door en over Borne’ gehanteerd. In de beginperiode vooral bedoeld om de doelstelling ‘Borne beter profileren’ en het ‘familie Borne gevoel’ te benadrukken. Maar ook na tien jaar is dezelfde slogan nog steeds van toepassing, nu binnen het publieke mediabestel als lokale media-instelling van Borne.
Niet altijd makkelijk
Wim Hesselink, secretaris van de Stichting BorneBoeit en destijds samen met Wim Geul en Dick Ellenbroek de grondleggers van BorneBoeit, is trots op wat er in al die jaren is bereikt. “We waren er in 2013 van overtuigd dat er behoefte was aan een nieuw platform. Er gebeurde veel meer in Borne dan terug te vinden was in de traditionele media en de toekomst was digitaal. De snelgroeiende bereikcijfers gaven ons gelijk.” Toch was het niet altijd even gemakkelijk. “We hadden toch te maken met tegenwerking vanuit de mediawereld en wij bleven zoekende naar een formule om BorneBoeit toekomstbestendig te maken. Het heeft in die beginjaren een aantal keren niet veel gescheeld of het platform was ten onder gegaan. Gelukkig hebben we nu een heel stabiel team met goede en bevlogen mensen en geeft de licentie als lokale media-instelling ons net weer een beetje meer financiële zekerheid om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien.”
Onderscheiding
De verjaardag van BorneBoeit werd zondagavond met (bijna) alle betrokkenen gevierd in de ‘tuin’ van het kantoor aan de Europastraat. Voorzitter Jos van der Wal introduceerde bij die gelegenheid de eigen, unieke en zeer gewilde onderscheiding: de BBBB – het Bornse Boeit Bijtje Brilletje.
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.