Op het Twickelcollege aan de Welemanstraat is vrijdag een projectweek afgesloten. Deze projectweek had als thema: inclusiviteit. Dat betekent dat iedereen die dat wil - wat iemand ook zegt, denkt of doet, binnen de grenzen van de wet - een plek heeft en verdient in onze samenleving, omdat iedereen waarde heeft en iedereen het waard is om wat voor te betekenen. Het project is opgezet door een ontwikkelgroep onder leiding van de docenten Sander Scholten en Vincent Schenke. De eerste was verantwoordelijk voor de inhoud, de tweede voor de organisatie.
De praktijk
Alle 370 leerlingen en het onderwijspersoneel zijn betrokken geweest bij de uitvoering van het project. De leerlingen waren in groepen van 20 à 25 ingedeeld. Tijdens het project zijn de klassen en niveaus gemixt. Zo waren de groepen heel erg heterogeen van samenstelling, terwijl de interesse wel gelijkgestemd is.
De leerlingen konden kiezen uit twee van de in totaal vier projectopties waar ze deze week aan zouden werken. Die vier projectopties waren: goede daad voor een ander, portret van een ander, samenspeeltuin en sport & spel. Bij deze projectopties waren vakken gecombineerd, zoals bijvoorbeeld techniek en verzorging bij de samenspeeltuin.
Oriëntatie
Om zich te oriënteren op de mensen die zich buitengesloten kunnen voelen, maar wel degelijk een plek in onze samenleving verdienen, waren er gastsprekers uitgenodigd. Enkele voorbeelden zijn personen met NAH (niet aangeboren hersenletsel), een blind iemand en vertegenwoordigers van vluchtelingenwerk, voedselbank, verslavingszorg en ouderenzorg.
Uitwerking
Nadat de leerlingen waren geïnformeerd door de externe sprekers, konden zij aan de hand van projectdraaiboeken aan de slag. Deze projectboeken, gemaakt per projectoptie, zorgden voor structuur. Soms werd er individueel gewerkt, soms met meerdere leerlingen samen. Op woensdag werd de eerste projectoptie afgerond, waarbij de leerlingen een waardering kregen voor het werk dat zij hadden gedaan. Deze waardering gebeurde met woorden in plaats van met een cijfer. Daarna werd er op woensdag door alle leerlingen in samenwerking met Twente Milieu en de gemeente Borne onder de noemer ‘Een goede daad voor Borne’ een schoonmaakactie gehouden.
Tweede helft
Vanaf woensdagmiddag begonnen de leerlingen aan hun tweede, zelfgekozen projectoptie. Nu moesten alle leerlingen werken aan het tweede onderwerp dat zij gekozen hadden. Dus nadat zij weer een aantal gastsprekers hadden gehoord gingen zij aan de slag aan de hand van de projectboeken. Vrijdagmiddag werd de projectweek afgerond en kregen de leerlingen één totaalwaardering voor beide projectopties.
In het album hieronder foto’s van zowel de activiteiten als een aantal uitgewerkte ideeën. Desgevraagd naar de ervaring die leerlingen hebben opgedaan was de veelgehoorde reactie: “Ik heb nooit bedacht hoe moeilijk sommige dingen zijn als je zo bent.” Kortom, een hele leerzame ervaring die de leerlingen hebben opgedaan. (HvR)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.