Wat is het Sociaal Hus?
EÉN PLEK VOOR ALLE ONDERSTEUNINGSVRAGEN

Wat is het Sociaal Hus?

Sinds 1 maart vind je na binnenkomst in de hal van het gemeentehuis links een Sociaal Hus. De deur staat open. Je kunt zonder afspraak binnenlopen. Met één blik ervaar je het gevoel van een huiskamer. Een kleurig vintage tapijt, knusse stoeltjes en kussentjes ontvangen de bezoeker. Een plek waar je met allerlei vragen terecht kunt. Waar mensen naar je luisteren en meedenken. Samen zoeken naar antwoorden op je vragen over wonen, zorg, formulieren, financiën, welzijn, opvoeden en opgroeien, onderwijs, werk en inkomen en vrijwilligerswerk. Hier staan jeugd- en WMO consulenten, buurtsportcoaches, sociaal werkers, Jeugd Gezondheidszorg verpleegkundigen en anderen klaar om hulp te bieden.
 

Onbekendheid

Natalja Hekkema, consulent Jeugd, en Marloes Vasterink, Coördinator Uitvoering Sociaal Domein, merken dat het Sociaal Hus bij velen nog onbekend is. “Dat is jammer want wij kunnen zoveel betekenen voor iedereen die in Borne woont en leeft”, verzucht Hekkema. Samen met nog vijf professionals bemensen ze het Sociaal Hus op vijf dagen in de week.

 

“Tot eind augustus zijn er negentig mensen, zonder afspraak en met een vraag, binnengelopen”, concludeert Vasterink vanuit een overzicht. Daarnaast hebben ook mensen telefonisch of per email hun vraag voorgelegd. Het doel van het Sociaal Hus is dat mensen hun vraag op één plek kunnen stellen. “Veel mensen zoeken naar de juiste organisatie waar ze hun vraag of probleem kunnen neerleggen. Verschillende keren je verhaal vertellen, omdat je niet bij de goede hulpverlener bent, kan heel lastig en frustrerend zijn”, legt Vasterink uit. “Hier loop je binnen, stelt je vraag, wij kijken of wij je direct kunnen helpen of brengen je in contact met de juiste organisatie.” Je kunt spreken van een toegangspoort. Vooral ouderen, ouders en hulpverleners weten de weg al te vinden.
 

Deur open voor al je vragen

Eerder legde je een vraag neer bij een gemeenteloket, in het Kulturhus, Wijkracht, GGD, Jeugdgezondheidszorg of Stichting Informele Zorg. Nu door een laagdrempelige en eenvoudige opzet en persoonlijke aanpak is het Sociaal Hus de vraagbaak voor veel alledaagse en specifieke vragen:

 

  • Hoe vraag ik de energietoeslag aan?
  • Ik moet een formulier invullen. Ik begrijp het niet.
  • Ons kind van 14 jaar is niet te hanteren. Wat moeten wij doen?
  • Ik kan steeds minder. Wat nu?
  • Ik ben mantelzorger en heb behoefte aan ondersteuning.
  • Mijn thuissituatie is niet veilig. Wat moet ik doen?
  • Waar kan ik mij inzetten als vrijwilliger?
  • Eigenlijk moet ik meer bewegen. Hoe pak ik dit aan?

 

De antwoorden moeten uiteindelijk bijdragen tot een acceptabeler welzijn. Voor mensen die precies weten bij welke organisatie ze hun vraag neer moeten leggen, blijven de bovengenoemde organisaties direct benaderbaar.
 

Multidisciplinair team

Soms blijkt dat er meer aan de hand is. Een voorbeeld. Iemand die uit een woning gezet wordt, geen inkomen heeft, klopt bij het Sociaal Hus aan. Heeft een praktische vraag: ik heb woonruimte nodig! Na een gesprek blijkt dat er meer problemen aan de orde zijn. In overleg en met toestemming van de persoon wordt deze vraag besproken in het team van professionals die in het Sociaal Hus samenwerken. Het zijn korte lijntjes waardoor de persoon beter, sneller en makkelijker op allerlei fronten geholpen kan worden. In het multidisciplinaire team heeft ieder voor zich een breed netwerk. Hierdoor kunnen er snel korte slagen gemaakt worden. De professionals benadrukken dat de zaken altijd anoniem besproken worden en alleen na toestemming van de betrokken persoon.

 

Deze zomer klopten ook mensen aan met de vraag: hoe kan ik vrijwillige hulp bieden aan de Oekraïense vluchtelingen? Hoe kan ik mijn steentje bijdragen? Ook voor deze vraag staan de medewerkers van het Sociaal Hus klaar. “Het is een punt waar mensen iets kunnen brengen, bijvoorbeeld inzet vrijwilligerswerk, of halen, ondersteuning bij een vraag of probleem”, onderstreept Vasterink.
 

Gratis

Aan de ondersteuning die vanuit het Sociaal Hus aan het Rheineplein 1 geboden wordt zijn geen kosten verbonden. Ligt er bijvoorbeeld een vraag over een WMO-voorziening dan gelden daar de wettelijke regels van een eigen bijdrage voor.

 

De inloopspreekuren zijn op maandag van 16.00 uur tot 18.30 uur, op dinsdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 11.30 uur. Medewerkers zijn telefonisch te bereiken op werkdagen via 074-2658590 of per email sociaalhus@borne.nl. (YD/AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina

Invoering Ja-stickers in voorjaar 2025

Naar verwachting in mei volgend jaar stapt de gemeente Borne over op het zogenaamde opt-in...
21-11-2024

POP’s officieel in gebruik genomen

Ze staan er al een tijdje: de zogenaamde Proef Ontmoetingsplekken (POP’s), maar...
20-11-2024

Onderzoek naar tevredenheid over leven in Borne

Leden van het BornePanel hebben een vragenlijst ontvangen van Kennispunt Twente. Dit...
19-11-2024

Brandweerjubilarissen in het zonnetje

De jaarlijkse korpsavond van de Brandweer Borne is traditiegetrouw hét moment om de...
15-11-2024

Koen Schukkink nieuwe hoofdredacteur BorneBoeit

Onder toeziend oog van notaris Arthur de Kok zette Koen Schukkink zijn handtekening onder de...
11-11-2024

Onderzoek naar tevredenheid over leven in Borne

ADVERTORIAL. Afgelopen week hebben leden van het BornePanel een vragenlijst ontvangen van...
11-11-2024