In 2006 is ‘De Spijkermotor’ tegenover ‘t Dijkhuis in Borne geplaatst. Een groot kunstwerk waarbij de verbinding tussen techniek en kunst centraal staat. Een ontwerp van de kunstenaar Harrie Lammertink (geboren1939). Ook de ingebruikname van de elektriciteitscentrale, een uitvinding van Hofstede Crull Borne in 1896, was een inspiratiebron voor de kunstenaar. Nu, zestien jaar, later exposeert hij in het Koetshuis. Schilderijen waar de Spijkermotor en de bijzondere betekenis van licht weer in te herkennen zijn.
Reflectie en beweging
Spiegelingen, lichtinval en structuren zijn kenmerkend voor het werk van deze 83-jarige kunstenaar. Lammertink is autodidact. Hij heeft de kost verdiend als technisch tekenaar. Dit is terug te vinden in zijn werk. Zijn voorliefde voor precisie, structuren, ritmes en strakke belijningen zijn waar te nemen op zijn doeken die met acrylverf zijn bedekt. Maar zijn hang naar het vastleggen van architectonische vormgeving van gebouwen en machines staat tegenover het weergeven van een bamboebos. Toch zijn er overeenkomsten: de ritmiek van de strakke lijnen die een beweging in gang zet en het spel van de reflectie van het licht.
Kunst is niet leeftijdgebonden
Lammertink heeft het atelier in zijn garage. “Dan loop ik mijn vrouw niet voor de voeten”, zegt hij lachend. Zijn vrouw beeldhouwt op een andere plek in huis. Beiden illustreren dat je van kunst kunt genieten ongeacht je leeftijd. Daar waar sportbeoefening je soms terugroept kan schilderen je tot op hoge leeftijd plezier bieden. De kunstenaar heeft het werken met cortenstaal achter zich gelaten. De fabriek waar hij in 2006 mee samenwerkte bestaat niet meer. “Het was een interessant en enerverend proces.” De totstandkoming van het kunstwerk is op DVD vastgelegd. “Ik zou het dolgraag aan iedereen willen tonen. Maar de wet op de AVG weerhoudt mij”, verzucht Lammertink. Misschien is hier toch een oplossing voor te vinden.
Interpol en bamboebos
De voormalig technisch tekenaar blijft gegrepen door constructies. Een krantenartikel over het hoofdgebouw van Interpol in Lyon trok zijn aandacht. “De raampartijen met het prachtige reflecterende licht.” Dit is terug te vinden op zijn werk. Een organisch onderwerp: een bamboebos in Frankrijk trof hem zeer. De strakke lijnen van de stengels, zonder wortels, met strak zonlicht heeft hij met acrylverf weten te vangen. Geen organische vormen maar een strak lijnenspel. Deze werken hangen in de ruimte bij de twee doeken waar details van De Spijkermotor speels zijn weergegeven. Weliswaar in een nieuwe constructie.
Enthousiast vertelt de schilder over zijn nieuw aan te vangen werk. Het waterrad van de watermolen in Twickel is zijn nieuwe inspiratiebron. Wederom zijn bewegingen en reflectie Lammertinks' drijfveer. (YD)
De expositie in het Koetshuis naast het Kulturhus is te zien tot 1 januari 2023.
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.