Op 22 maart was er een eerste inloopbijeenkomst waarbij omwonenden en andere belangstellenden kennis konden nemen van de gemeentelijke plannen voor de aanleg van het tweede stuk van de F35, tussen de Azelosestraat en de Oonksweg. Doel ervan was de meningen te peilen en suggesties aan te horen. En die kwamen er. Ze dienden als huiswerk voor het projectteam dat uiteindelijk tot een definitieve fietsverbinding voor dit verlengde stuk moet komen.
Metersgrote tekeningen
Dinsdagmiddag tussen 17.00 en 19.00 uur werden in het gemeentehuis de gewijzigde plannen ter inzage gelegd en bestond de mogelijkheid om nogmaals met het projectteam in gesprek te gaan. De inloop, die komende donderdag - eveneens van 17.00 tot 19.00 uur - nog eens wordt herhaald, is het finale moment om mogelijke aanpassingen bespreekbaar te maken en als zodanig op de tekentafel te krijgen. En ook nu bleek de uitnodiging niet tegen dovemansoren gezegd. Het was een komen en gaan van mensen die zich bogen over de negen metersgrote tekeningen waarop gedetailleerd werd ingezoomd op de nieuwe plannen.
Volgens Jos Immerman, namens de gemeente bij het project betrokken, is het merendeel van de wijzigingen terug te voeren naar de behoefte aan meer parkeerplaatsen in de diverse straten, zoals Molenstraat, Bornerbroeksestraar, Röringstraat en Beerninksweg. “Daar zijn we volop mee aan het schuiven geweest, om zoveel mogelijk aan de wensen en behoeften tegemoet te kunnen komen”, zegt hij. Ook kwamen er opmerkingen over de groeninrichting en specifiek over de beoogde plekken van het aantal en soort bomen.
Waterbeheerssysteem in de Bornerbroeksestraat
Een ander opvallende wijziging in de oorspronkelijke plannen betreft het waterbeheersysteem in de Bornerbroeksestraat. “We kregen veel vragen en klachten over de wateroverlast in de straat en dat heeft ons doen besluiten een drainage-/infiltratiesysteem aan te leggen, waarbij op momenten van lage waterstand het water kan worden vastgehouden en omgekeerd snel kan worden afgevoerd, bijvoorbeeld bij extreme regenval”, vertelt Immerman. De aanleg van dit systeem is mogelijk tussen het spoor en de Beerninksweg.
Na de inloop van komende donderdag worden alle opmerkingen van beide avonden nog eens doorgenomen en - indien mogelijk - in een definitief ontwerpplan verwerkt. Immerman: “De tijd gaat ook dringen, want dan moet het hele plan nog worden aanbesteed. Begin volgend jaar hopen we met de uitvoering te kunnen starten en het hele project ook nog in datzelfde jaar te kunnen afronden. Dat zal sowieso nog een hele klus worden. Kijk alleen maar naar de aanpassing van het kruispunt op de Azelosestraat met de Parallelweg (zie tekening in de tekst, red.). Zo overwegen we nu op meerdere plekken tegelijk aan de slag te gaan om het geplande tijdspad te kunnen halen.” (BM)
Zie ook ons eerdere bericht: 'Tweede stuk F35 wordt een fietsstraat'
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.