Het idee ontstond eigenlijk als grap en proefde vooral als een mooi avontuur: deelnemen aan de Carbage run zomereditie met als einddoel Montenegro. Patrick, Rob en Albert zagen het helemaal zitten om met een auto, waarvan volgens de regels de dagwaarde niet hoger mag zijn dan 500 euro en die in 2000 of eerder is gebouwd, in vier dagen tijd de 5.000 km te overbruggen. Toen Richard zich als vierde equipe-lid aansloot, werd er nog eens een extra uitdaging aan toegevoegd: geld genereren voor het toekomstig Hospice Borne. Op 28 augustus - Melbuul’nzondag - vertrekken ze, in de hoop dat hun oude Mercedes dan volledig bestickerd is met gesponsorde harten.
Uitdagende en gekke opdrachten
“Het is natuurlijk sowieso al een fantastische onderneming met zo’n oude auto”, vertelt Richard. “De officiële start van de run is op 29 augustus in Oostenrijk, waarna je in enkele dagen tijd Slovenië, Kroatië en Bosnië doorkruist om vervolgens op 2 september in Montenegro te finishen. Onderweg moet je allerlei uitdagende en gekke opdrachten uitvoeren. Het team met de meeste punten wacht aan de finish een beloning van duizend euro.”
Toch zagen de Bornse mannen nóg een mogelijke uitdaging. Richard daarover: “Als we de Bornse gemeenschap en ondernemingen nu eens tegen een kleine vergoeding ‘meenemen’ op onze reis en de opbrengsten daarvan volledig aan het Hospice ten goede laten komen? Dan maken we het echt Borns en wordt het een goede doelentrip waaraan de hele gemeenschap haar steentje kan bijdragen, zo werd de gedachte.”
Doneren en meer
Van het een kwam het ander. Besloten werd dat mensen kunnen doneren (vanaf 50 euro) en daarvoor een hart krijgen met hun naam of een boodschap erop. Dit hart wordt vervolgens op de auto geplakt. Donaties vanaf 200 euro kunnen bovendien vergezeld gaan van een opdracht voor onderweg. “Zo kunnen we een vlag of bord van de schenker meenemen en die ergens onderweg gaan plaatsen. Daar maken we dan een foto van en delen die daarna via de sociale media”, licht Richard toe. Ook zal de auto in het tweede en derde weekend van augustus door Borne rijden en in het centrum worden geparkeerd om nog eens extra aandacht (en financiële middelen) voor de actie te genereren. Tijdens de Melbuul’ndagen ten slotte kunnen donateurs zelf hun naam en eventuele boodschap op een sticker schrijven en deze op de auto plakken.
Inmiddels hebben de mannen een Facebookpagina aangemaakt waarop het verloop van de actie zal worden vermeld en ook een deelnameformulier en contactgegevens zijn te vinden. “Ja, dit wordt groots”, besluit Richard met een glinstering in zijn ogen. “We willen er alles aan doen om de Melbuuln4Hospice niet alleen ludiek, maar vooral ook heel succesvol te doen zijn.” (AJ/BM)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.