Skatebaan moet wijken voor parkeerplaatsen
HERINRICHTING EN UITBREIDING PARKEERPLAATS AZELOSESTRAAT

Skatebaan moet wijken voor parkeerplaatsen

Vanwege de nieuwbouwplannen van sporthal ’t Wooldrik is de huidige parkeervoorziening van BVV Borne straks niet langer beschikbaar. De 130 parkeerplaatsen moeten nu extra gerealiseerd worden op de parkeerplaats aan de Azelosestraat, waar ook NEO en Smash gebruik van maken.

 

Het betekent dat die parkeerruimte flink vergroot zal worden en dat de skatebaan zal worden opgeofferd. De bedoeling is dat, zodra er een nieuw college is, er gekeken zal gaan worden naar een alternatieve plek voor de skaters, en dit af te stemmen met Jongerenwerk en de jeugd die van de skatebaan gebruik maakt.

 

Door een aparte in- en uitrit te maken voor het autoverkeer wordt de huidige Twickelerblokweg een veilige fietsroute. Auto’s en fietsers worden gescheiden waardoor kinderen die op de fiets komen niet in de knel komen doordat auto’s de ruimte bezetten. Op de Twickelerblokweg is straks alleen nog fietsen en wandelen toegestaan waardoor ook scholieren veilig naar de nieuwe school kunnen fietsen.

 

Groen, circulair en klimaatadaptief

In het kader van de herplantplicht worden er 25 bomen geplant en krijgt de parkeerplaats een zo veel als mogelijk groen aanzien. Een en ander betekent wel dat de jaarlijkse kosten van onderhoud door Twente Milieu hoger zullen zijn. Bij het gebruik van de materialen speelt het aspect van klimaatadaptiviteit en circulariteit mee.

 

Kosten

De kosten van de parkeerplaats waren geen onderdeel van de projectkosten van ’t Wooldrik en dus niet als zodanig in het budget meegenomen. De gemeenteraad wordt gevraagd additioneel een krediet van 7 ton beschikbaar te stellen voor deze herinrichting. (AJ)

 

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Wout Kroese — 16 jun 2022
Mag ik vragen wie hier over beslist ?
Robert — 11 jun 2022
Met de auto naar sport rijden mag straks niet meer, i.v.m. stikstof uitstoot.
Scholen zoveel mogelijk autovrije zones maken.
De meesten hier in de straat gaan gelukkig met de fiets, behalve hier en daar een die dan met 60km per uur de fietsers inhaalt waar je 30 mag.
Leonie — 10 jun 2022
Helemaal eens met Ruud en Bram!!
Bart — 10 jun 2022
Twente milieu zal best goed zijn in afval maar bij groen onderhoud laten ze een flinke steek liggen maar wel gemeenschapsgeld opstrijken
Britt — 10 jun 2022
Wat gemakkelijk reageren toch allemaal weer. Beetje populistische praat.
Ik ben het eens met jullie stelling dat vooral fietsen gestimuleerd zou moeten worden. MAAR: als de parkeerplaats straks zowel door BVV als door NEO én Smash (inclusief nieuwe padelbanen) gebruikt gaat worden trekt dat ook heel veel uit-spelende teams waarvan je niet altijd kunt verwachten dat zij de auto laten staan ...
Bram — 10 jun 2022
Eens met Ruud. Het wordt eens tijd dat we stoppen met het faciliteren van de auto. Het is raar dat we zoveel parkeerplek "moeten" hebben bij sportfaciliteiten. Daarvoor moeten (weer) 25 bomen sneuvelen en moet er ergens een nieuw stakepark gebouwd worden. Is de auto ons zoveel waard? Rare prioriteit voor een gemeente in de financiële situatie als de onze.

Het nieuwe college doet er goed aan dit te heroverwegen.
Ruud — 10 jun 2022
> "130 parkeerplaatsen moeten"
Dure auto-infra lijkt me niet de manier om die ruimte-slurpende, klimaat-slopende, ongezonde dingen te faciliteren.

> "een veilige fietsroute"
Dus fietsers altijd voorrang t.o.v. auto's van/naar Azelosestraat? Hoe meer (anderen) uit de auto, hoe beter jij met de auto kunt doorrijden tenslotte ...

> "In het kader van de herplantplicht worden er 25 bomen geplant"
Dus bomen worden niet behouden of verplaatst, maar er komen sprietjes voor terug, die op z'n minst decennia lang veel minder CO2 opnemen, schaduw leveren en leefgebied vormen

> "betekent wel dat de jaarlijkse kosten van onderhoud door Twente Milieu hoger zullen zijn"
Wijzen op deze investering in groen als kosten, maar geen vraag stellen bij de veel hogere kosten van wereld-slopende auto-infra? Bijzonder.

Dirk — 10 jun 2022
"De kosten van de parkeerplaats waren geen onderdeel van de projectkosten van ’t Wooldrik en dus niet als zodanig in het budget meegenomen. De gemeenteraad wordt gevraagd additioneel een krediet van 7 ton beschikbaar te stellen voor deze herinrichting.". Hierop rest slechts 1 simpele reactie, namelijk een voorbeeld van gemeentelijk amateurisme en onwetendheid/ondeskundigheid eerste klas. Dit geldt ook voor de onbenul die een in- en uitrit a) het huidige fietspad laat kruisen, en b) rechtstreeks laat uitkomen op de Azelosestraat, die als gevolg van alle verkeerswijzigingen op de Europastraat alleen maar verkeersintensiever is geworden afgelopen maanden. Ofwel het huidige plan is verkeerstechnisch vragen om problemen en ongelukken, maar ja dat geeft kennelijk niet binnen gemeentelijke kringen zo blijkt maar weer eens. Het Rheineplein ligt immers ver genoeg weg van deze locatie ...

Invoering Ja-stickers in voorjaar 2025

Naar verwachting in mei volgend jaar stapt de gemeente Borne over op het zogenaamde opt-in...
21-11-2024

POP’s officieel in gebruik genomen

Ze staan er al een tijdje: de zogenaamde Proef Ontmoetingsplekken (POP’s), maar...
20-11-2024

Onderzoek naar tevredenheid over leven in Borne

Leden van het BornePanel hebben een vragenlijst ontvangen van Kennispunt Twente. Dit...
19-11-2024

Brandweerjubilarissen in het zonnetje

De jaarlijkse korpsavond van de Brandweer Borne is traditiegetrouw hét moment om de...
15-11-2024

Koen Schukkink nieuwe hoofdredacteur BorneBoeit

Onder toeziend oog van notaris Arthur de Kok zette Koen Schukkink zijn handtekening onder de...
11-11-2024

Onderzoek naar tevredenheid over leven in Borne

ADVERTORIAL. Afgelopen week hebben leden van het BornePanel een vragenlijst ontvangen van...
11-11-2024