Een onfortuinlijke autobezitter in de Duivenstraat moest maandagmiddag constateren dat er iets niet helemaal goed was gegaan met het opladen van zijn elektrische Audi. De accu was gaan smeulen en de brandweer werd in allerijl opgetrommeld. Snel ter plaatse kwam de brandweer ook voor een dilemma te staan. Bij elektrische auto’s blijft het gevaar aanwezig dat de accu opnieuw oververhit raakt. Dat kan zelfs dagen later nog gebeuren.
Koelen is het devies, maar de accu’s zijn vaak zodanig goed ingepakt door de autofabrikant dat de brandweer er niet bij kan. De enige remedie is dan om het gehele voertuig onder te dompelen in water en op die manier het gevaar van hernieuwde brand te voorkomen. Uiteraard alles behalve bevorderlijk voor de staat van de bolide, die als gevolg van de zwempartij zeker als total loss kan worden afgeschreven.
Hoofdbrekens
Wat te doen? Hoofdbrekens voor de brandweer, die wachtte op het deskundige oordeel van autobergingsbedrijf Vorgers. Ter plekke in de Duivenstraat in bad, of kon het ook anders? Na overleg werd besloten – inmiddels goed twee uur na de melding - de Audi wel in de ondertussen gearriveerde dompelcontainer te hijsen, maar nog even te wachten met het vullen van het bad met water. Container met auto en al wordt naar Wierden vervoerd, waar Vorgers en collega-berger Wolves de auto met hittecamera’s in de gaten houden. Minimaal 24 uur, maximaal 48 uur. Blijkt de accu geen gevaar meer op te leveren, dan blijft het vehikel droog. Is dat wel het geval, dan gaat alsnog de waterspuit eroverheen.
Het is in Twente de derde keer dat de speciale dompelcontainer voor elektrische auto’s wordt ingezet. In Borne was het een primeur. (AJ/BM)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.