‘Grande finale’ van de Rode Draad
09-04-2022
VINTAGE MODESHOW EN MODEFILM ALS AFSLUITING VAN HET TWENTS TEXTIEL FESTIVAL

‘Grande finale’ van de Rode Draad

Twee jaar lang hebben meerdere culturele organisaties en enkele ondernemers zich ingezet om Borne als textielgemeente op de kaart te zetten. Het project de Rode Draad, als onderdeel van het Twents Textiel Festival. Geplaagd door tussentijds oponthoud vanwege Covid-19 maatregelen is het toch een succes geweest. Een lange voorbereiding met een geslaagde presentatie van diverse activiteiten. Het evenement is op vrijdagavond afgesloten met een modeshow van kleding uit de jaren 1930-1950 en een film over het werk en leven van wijlen modekoning Yves Saint Laurent. Tijdens Borne op z’n Best presenteren enkele deelnemende organisaties zich nog één keer. Om iets van hun activiteiten van het afgelopen jaar in de Grotestraat te tonen.

 

Vintage modeshow; feest der herkenning

Het was voor velen een ‘aha-erlebnis’. Een feest van herkenning zoals de ladyspeaker Birthe Weijkanp (op de foto hiernaast) het noemt. De hoedjes, handtasjes en mantelpakjes waarin menig moeder of oma vroeger mee en in paradeerde. Mannequins toonden, op de catwalk in het Kulturhus, authentieke vintage kleding. De verzameling is afkomstig van mode- en kostuumhistorica Birthe Weijkamp. Een jonge vrouw die zich al tien jaar verwoed en met veel passie stort op fashion uit vroegere tijden. “Ik ben altijd op zoek naar iets speciaals, iets authentieks op markten en in Second Hand winkels. Veelal in de Oostbloklanden. Doch gezien de huidige situatie in die regio laat ik het achterwege.” Weijkamp heeft dertig van haar bijzondere outfits tot 13 oktober tentoongesteld in museum Bussemakerhuis.

 

Le Feutre en la Toque

Weijkamp presenteerde de ensembles gelardeerd met tussendoor een kleine lezing. Opvallend was de uitstekende styling op de catwalk. Anno 2022 dragen wij voornamelijk hoofddeksels ter bescherming voor de kou of zon. In de eerste helft van de vorige eeuw was het gebruikelijk om op straat en tijdens allerlei gelegenheden iets op het hoofd te dragen. Het enthousiaste publiek weet nu dat een Feutre en een Toque de kers op de taart is. Charmant en speels dragen deze hoedjes bij tot het beeld van een geklede vrouw. En zoals de gastvrouw Weijkamp betaamt: ”Ontvang je gasten, draag dan zelf geen hoofdtooi. Zoals ik jullie nu ontvang.” Van het bezoek, de gasten daarentegen, wordt verwacht dat ze wel gekleed zijn. Inclusief hoed. De luisteraars werden geconfronteerd met de nalatigheid en de eenvoud van ons hedendaags kleedgedrag.

 

Vrijheidsrok

Confronterend was de vrijheidsrok (foto hiernaast). Gedragen door het jongste, 13-jarige model. Een patchworkrok, bestaande uit diverse aan elkaar genaaide lapjes, met geborduurde jaartallen ter herinnering aan de Tweede Wereldoorlog. Een uiting van onze vrijheid. Deze is ook in het museum Bussemakerhuis te bewonderen. Ook de japon, gemaakt van twee versleten japonnen, is een teken van de schaarste tijdens de Tweede Wereldoorlog. Stof was toen op de bon. Men moest uiterst spaarzaam met producten omgaan. Wellicht is dit een idee om dat nu, maar dan vanuit het perspectief van duurzaamheid en anti- verspilling, te omarmen. En zoals tijdens een gebruikelijke finale werd de show vrijdagavond met een bruidsoutfit uit de vijftiger jaren afgesloten. Toen de materialen weer volop voorradig waren.

 

Yves Saint Laurent

De film over het leven van Yves Saint Laurent (1936-2008) bracht een inkijkje in zijn leven. Zijn ontwerpen zijn nu nog van betekenis. Tijdens zijn vijftigjarige carrière ontwierp hij iconische looks. Mijlpalen in de modegeschiedenis. In veel musea zijn de bijzondere ontwerpen te zien. De meest bekende is het jurkje dat geïnspireerd is op een schilderij van Mondriaan. Maar vaak gaat succes gepaard met tragiek. Ook de bezoekers van de film zagen zijn worsteling met het leven.

 

Toekomst van de Rode Draad

Liesbeth Hassink, directeur van het Bussemakerhuis en kartrekker, sprak het publiek tussentijds toe. “Wij kijken met het project de Rode Draad terug op een succesvol jaar.” Ze bedankte alle deelnemende organisaties, ondernemers, de BBO, subsidie- en fondsverstrekkers. “Met vallen en opstaan zijn we vanaf oktober 2019 in de weer geweest met textiel.” In totaal konden 41 activiteiten doorgaan. Van exposities in het Bussemakerhuis, textielrondwandelingen, historische panelen met tekst en beelden van de textielindustrie, community art tot aan diverse lezingen.

 

Bezoekers van binnen en buiten de gemeentegrenzen hebben van deze Bornse bijdrage aan het regionale Twentse Textiel Festival volop kunnen genieten. Bornse organisaties hebben elkaar met enthousiasme weten te vinden. De Rode Draad bracht verbinding. Zodanig dat dit smaakt naar meer in de nabije toekomst. Er zijn plannen om een Textiel Biënnale in Borne te organiseren. Omdat textiel in het DNA van Borne zit. (YD)

 

Grande finale

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina

Wereldster Nena doet Hertme aan

De concerten in het openluchttheater zijn een groot succes. De ene na de andere topartiest...
01-09-2024

Tien jaar Bløf in Hertme

Voor de tiende keer is Bløf te zien en te horen in het openluchttheater Hertme. Dit werd...
31-08-2024

Orgel en blokfluit: hoe kan dat samengaan?

Het is het derde lunchconcert in de reeks van vier en voor het vierde jaar dat de Protestantse...
21-08-2024

Kijken in de gang van het verleden en naar de...

Na zestien jaar sluit Liesbeth Hassink de deur van het voor haar zo dierbare museum...
15-08-2024

Een muzikale zomeravond

Het is vandaag hun vierde optreden. De drieënveertig jonge musici van het Ricciotti...
06-08-2024

Liesbeth Hassink stopt als directeur...

Liesbeth Hassink stopt aan het eind van deze maand als directeur van het Bussemakerhuis. Ze...
01-08-2024