Consument heeft voorkeur voor lokale producten
UITSLAG ENQUÊTE OVER LOKALE EN/OF NATUURINCLUSIEVE PRODUCTEN IN BORNE

Consument heeft voorkeur voor lokale producten

Tussen 27 oktober en 19 november heeft in (de omgeving van) Borne een enquête uitgestaan over het onderwerp Lokale Economie in Borne. Op 19 november stond de eindteller van respondenten op 144 consumenten, zes horecabedrijven en acht retailbedrijven uit de gemeente Borne.

 

In de enquête stond de volgende vraag centraal: ‘’Koopt u wel/of niet lokale en/of natuurinclusieve producten en wat zijn hierbij uw drijfveren?’’

 

Resultaten

Hierbij gaf het overgrote deel, 78 á 79 procent, van de consument-respondenten en 50 procent van de horeca- en de retailbedrijven aan, lokaal en/of natuurinclusief te kopen.

 

 

 

Op het moment dat een vergelijkbaar lokaal en niet-lokaal product voorgeschoteld werd, koos zowel bij de consumenten (96 procent) als bij de horeca- en retailbedrijven (86 procent) een opmerkelijk hoog gedeelte voor het lokale en natuurinclusieve brood.

 

Deze keuzes hingen veelal samen met drie drijfveren:

  • Het steunen van de lokale economie
  • De eigenschappen van het product
  • Het stimuleren van duurzaamheid.

 

In de enquête kwam allereerst naar voren dat respondenten het belangrijk vinden om de lokale boeren te behouden, om deze simpelweg te waarderen. Daarnaast werd gesteld dat het fijn is om een kwalitatief product te bemachtigen, waarvan men weet waar het product vandaan komt; bewustzijn. Tenslotte bleek een veelvoorkomend thema ‘het beperken van transportkilometers’.

 

Naast de huidige drijfveren, richtte de enquête zich ook op de toekomst. Volgens de respondenten is het belangrijk, dat de lokale voedselketen zich blijft ontwikkelen. Hierbij werd aangegeven, dat het belangrijk is om door te gaan met samenwerkingen, het opbouwen van een breed aanbod, het blijven bieden van gemak aan de koper en het blijven promoten/informeren van de lokale sector. Dit zodat in de toekomst nog steeds genoten kan worden van de producten van de lokale boer.

 

De organisatie bedankt de consumenten, horeca- en retailbedrijven voor hun deelname aan de enquête.

Contactpersoon: Gerben van der Meer (3027635@aeres.nl)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
hans — 26 jan 2022
Jammer dat BB hier zoveel aandacht aan besteedt. Dit is een non-onderzoek over koopintenties. Iedereen weet inmiddels dat het bio assortiment in de supermarkten nog steeds maar 4 procent van de omzet uitmaakt. De consument kiest nog steeds voor goedkoop. En al helemaal tijdens de hoge inflatie van nu!

Gedwongen vliegles in Hertme

De twee jonge ooievaars in het nest in het retentiegebied in Hertme hadden van pa en moe al af...
15-07-2024

Oudere dame overvallen in woning

In de nacht van woensdag 10 op donderdag 11 juli is een oudere dame overvallen in haar woning...
11-07-2024

Nieuwe naam voor Fysiotherapie ’t Dijkhuis

Fysiotherapiepraktijk Gezondheidscentrum ’t Dijkhuis gaat voortaan verder onder de naam...
01-07-2024

Containerbrand aan de Cuba

De brandweer werd maandagmiddag opgeroepen voor een melding aan de Cuba. Ter plekke bleek brand...
24-06-2024

De drijfveer van Sander Borst

‘De Drijfveer’ vormt de veelzeggende naam van het praatprogramma op BorneBoeit....
23-06-2024

Een speld in de hooiberg

Thijmen Knulst (8 jaar) wandelt graag en veel. Onder andere in de Harz in Duitsland heeft hij...
22-06-2024