Consument heeft voorkeur voor lokale producten
UITSLAG ENQUÊTE OVER LOKALE EN/OF NATUURINCLUSIEVE PRODUCTEN IN BORNE

Consument heeft voorkeur voor lokale producten

Tussen 27 oktober en 19 november heeft in (de omgeving van) Borne een enquête uitgestaan over het onderwerp Lokale Economie in Borne. Op 19 november stond de eindteller van respondenten op 144 consumenten, zes horecabedrijven en acht retailbedrijven uit de gemeente Borne.

 

In de enquête stond de volgende vraag centraal: ‘’Koopt u wel/of niet lokale en/of natuurinclusieve producten en wat zijn hierbij uw drijfveren?’’

 

Resultaten

Hierbij gaf het overgrote deel, 78 á 79 procent, van de consument-respondenten en 50 procent van de horeca- en de retailbedrijven aan, lokaal en/of natuurinclusief te kopen.

 

 

 

Op het moment dat een vergelijkbaar lokaal en niet-lokaal product voorgeschoteld werd, koos zowel bij de consumenten (96 procent) als bij de horeca- en retailbedrijven (86 procent) een opmerkelijk hoog gedeelte voor het lokale en natuurinclusieve brood.

 

Deze keuzes hingen veelal samen met drie drijfveren:

  • Het steunen van de lokale economie
  • De eigenschappen van het product
  • Het stimuleren van duurzaamheid.

 

In de enquête kwam allereerst naar voren dat respondenten het belangrijk vinden om de lokale boeren te behouden, om deze simpelweg te waarderen. Daarnaast werd gesteld dat het fijn is om een kwalitatief product te bemachtigen, waarvan men weet waar het product vandaan komt; bewustzijn. Tenslotte bleek een veelvoorkomend thema ‘het beperken van transportkilometers’.

 

Naast de huidige drijfveren, richtte de enquête zich ook op de toekomst. Volgens de respondenten is het belangrijk, dat de lokale voedselketen zich blijft ontwikkelen. Hierbij werd aangegeven, dat het belangrijk is om door te gaan met samenwerkingen, het opbouwen van een breed aanbod, het blijven bieden van gemak aan de koper en het blijven promoten/informeren van de lokale sector. Dit zodat in de toekomst nog steeds genoten kan worden van de producten van de lokale boer.

 

De organisatie bedankt de consumenten, horeca- en retailbedrijven voor hun deelname aan de enquête.

Contactpersoon: Gerben van der Meer (3027635@aeres.nl)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
hans — 26 jan 2022
Jammer dat BB hier zoveel aandacht aan besteedt. Dit is een non-onderzoek over koopintenties. Iedereen weet inmiddels dat het bio assortiment in de supermarkten nog steeds maar 4 procent van de omzet uitmaakt. De consument kiest nog steeds voor goedkoop. En al helemaal tijdens de hoge inflatie van nu!

Herkansing voor Enexis aan de Oonksweg

Begin maart voerde Enexis reguliere werkzaamheden uit aan de Oonksweg, maar kon deze klus niet...
21-11-2024

Ongeval met letsel op Azelosestraat

Woensdagmiddag kwamen een auto en een fietser in botsing met elkaar op de Azelosestraat ter...
20-11-2024

Kerken kleuren weer rood

Met RedWednesday vestigen de St. Stephanuskerk en de Oude Stephanuskerk op woensdag 20 november...
12-11-2024

De drijfveer van Jan Wiegink

‘De Drijfveer’ vormt de veelzeggende naam van het praatprogramma op BorneBoeit....
10-11-2024

Ontmoet Maurice Beijk

ADVERTORIAL. ‘De aarde heeft ons niet nodig maar wij wel de aarde!’   Een...
08-11-2024

Apotheken gesloten wegens staking

Bij Service Apotheek Stoop in Het Dijkhuis is het rolluik vandaag naar beneden. Bij de ingang...
05-11-2024