Halverwege volgend jaar zal de Europastraat niet meer te herkennen zijn en er volstrekt anders uitzien dan nu het geval is. Auto’s mogen er straks maar 30 kilometer per uur rijden en dienen ruimte te geven aan fietsers op de rijbaan. Bij alle kruisingen worden plateaus aangebracht, zodat met flinke vaart door de straat rijden niet aantrekkelijk is. Mede ook omdat de Europastraat ophoudt een voorrangsweg te zijn en men verkeer van rechts dus voor zal moeten laten gaan. De bestrating met klinkers benadrukt het andere karakter van de straat. Fietspaden zijn er niet, maar een ander verband in de bestrating zal wel de suggestie van gescheiden banen aangeven.
Twee keer zoveel bomen
Er is flink ingezet op een groen aanzien. Een aantal oudere bomen zal gekapt moeten worden, maar daarvoor in de plaats komt minimaal het dubbele aantal bomen terug. Verder extra hagen en ‘groene parkeerplaatsen’, waar gras en andere laagbeplanting tussen de stenen kan groeien.
De kruisingen met de Grotestraat en met de Oude Hengeloseweg, nu knelpunten waar het regelmatig vast staat, worden aangepast om een betere doorstroming te creëren en meer veiligheid te bieden.
Onder de grond
Straks niet meer zichtbaar, maar een omvangrijke deelklus van het project, is het vervangen van het riool en het aanbrengen van een blauwe ader, die regenwater gescheiden afvoert richting Bornsche Beek. De herinrichting wordt in fases aangepakt, te beginnen met het deel ter hoogte van de Grotestraat. Ergens in april 2022 hoopt men de laatste fase, vlakbij de ovonde, af te ronden.
Participatie
Omwonenden hebben de gelegenheid gekregen om op- en aanmerkingen te geven op het voorontwerp. Aan de hand daarvan zijn er nog diverse aanpassingen gedaan. Het definitieve ontwerp lag maandagavond ter inzage op het gemeentehuis. Veel belangstellenden kwamen langs en namen de gelegenheid te baat om nog wat laatste puntjes op de spreekwoordelijke i te zetten. In een aantal gevallen bleken de ter inzage liggende tekeningen niet te kloppen met de tekeningen die de aanwonenden hadden gekregen. Ook waren er veel vragen waarom bepaalde bomen moeten wijken, terwijl andere bomen blijven staan.
Er werd gesproken over omhoog komende stoepen, funderingsschade, extreme bladluis op de berken en eikenprocessierupsen in de eiken. Op de vraag waar ieder zijn auto(’s) moet parkeren moest men het antwoord schuldig blijven. En dat is toch wel een probleem gezien de parkeerbelasting in de achterliggende wijken. Na uitgebreide informatie over de verhoogde kruising van de Europastraat met de Wensinkstraat en de Jupiterstraat leek men zich te kunnen neerleggen bij dat idee omdat de kruising niet al te zeer verhoogd wordt aangelegd.
Maar toch ook wel veel tevredenheid over een groenere straat voor de deur, waar minder hard gereden gaat worden. (HvR/AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.