Het kan verkeren. Amper een half jaar geleden verkeerden de modezaken in zak en as toen de pandemie het noodzakelijk maakte de winkeldeuren gesloten te houden. De wintercollectie hing in de rekken en de feestdagen stonden op het punt van beginnen. “Het voelde alsof ze je werk afpakten. De schrik sloeg me om het hart. Vijf weken dicht. Ik dacht: hoe dan?”, aldus Anja Deterd van Deterd Mode aan de Grotestraat. Inmiddels schijnt de zon weer, ook figuurlijk. “We hebben het allemaal overleefd, de klanten zijn terug en zo langzaam maar zeker wordt mode weer een dingetje.”
‘Borne heeft een goede maat voor mode’
Vijf jaar geleden vierde de modezaak haar vijftigjarig bestaan. Deterd Mode is een van de vele modezaken in Borne en dat is volgens Anja niet geheel zonder reden. “Het zou zomaar kunnen dat de oorsprong erin ligt dat Borne van oudsher een echt textieldorp was, met Spanjaard als lichtend voorbeeld”, zegt ze. “Maar zeker zo belangrijk is dat Borne een goede maat heeft voor dit soort winkels met veel particuliere eigenaren en naar verhouding weinig filiaalbedrijven. Daardoor is het allemaal een stuk persoonlijker en relaxter. Een voorwaarde in onze branche. Bovendien speelt de gunfactor hier een belangrijke rol.”
Het klinkt allemaal heel logisch, maar toch kwam er vorig jaar ineens een kink in de kabel. De ondernemersdrive maakte plaats voor een machteloos gevoel. “Het begon allemaal al eerder met de anderhalve meter, het mondkapje en de beperkingen van het aantal klanten dat je mocht ontvangen. Maar toen ook de horeca moest sluiten was het helemaal over met de feestjes en dus ook met de vraag naar feestelijke kleding.” De climax volgde half december toen de deuren ook echt gesloten moesten blijven. “We mochten bestellingen nog niet eens bij onze voordeur afgeven. Dat voelde soms onredelijk, want als ik even later in de supermarkt liep, reden ze je bijna van de sokken”, aldus Anja.
Als een tierelier
Toch bleef Deterd - en met haar vele andere ondernemers - inventief. Van de nood werd al snel een deugd gemaakt. De winkelstilte werd benut voor een grondige schilder- en behangbeurt en even later stelde ze zogenaamde fashionpakketten samen die bij de klanten thuis werden bezorgd. “Daar kregen we geweldige reacties op en zo waren we in staat ondanks alles toch nog omzet te genereren.” In maart kwam daar het winkelen op afspraak weer bij. “Ook dat liep als een tierelier”, vertelt ze. “De klanten vonden het heel speciaal en ook voor ons was het prima. Zo kon je alles immers goed plannen en tegelijkertijd weer lekker met je vak bezig zijn.”
Nu alles weer bijna geformaliseerd is, kijkt Anja Deterd toch met een glimlach terug op de afgelopen periode. “We hebben geleerd hoe belangrijk het is een trouwe klantenkring te hebben. Niet alleen in Borne, maar zeker ook in omliggende plaatsen. Het drukt je met de neus op de feiten en leert je dit grote goed te waarderen.” Tegelijkertijd is de ondernemer heel nuchter. “Het heeft geen zin om te klagen, daar wordt het allemaal niet anders van. We moeten de coronaperiode maar zo snel mogelijk vergeten en gewoon weer lekker doorgaan.”
Kleding om het leven mee te vieren
Anja’s ogen beginnen te glinsteren als ze vertelt over een trend event dat ze kortgeleden bijwoonde. “Je merkt dat corona invloed zal hebben op het modebeeld. De geluiden zijn dat er volgend jaar veel meer kleur zal worden toegepast in het modebeeld. De vrolijkheid keert terug en ik vind het heerlijk om daar met onze modezaak in mee te gaan”, besluit ze. Een voorspelling die ook elders wordt gestaafd. Trend forecaster Hilde Francq bijvoorbeeld rept over ‘revenge-dressing’, het tegengeluid van de comfortabele kleding in de afgelopen thuiswerkperiode. ‘Met tailoring, hoge hakken en luxe afwerking’, zegt ze. ‘Men heeft behoefte aan kleding om het leven mee te vieren’. Geluiden die Anja Deterd in elk geval als muziek in de oren klinken… (AJ/BM)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.