De Luisterlijn: ‘pijnstiller zonder bijwerking’
MARIËLLE ALSOP: ‘BORNE DOET HET HEEL GOED OP LANDELIJKE KAART’

De Luisterlijn: ‘pijnstiller zonder bijwerking’

De Luisterlijn is een landelijke hulporganisatie waar iedereen die daar behoefte aan heeft, naar toe kan bellen, mailen of chatten om zijn of haar hart te luchten. De lijn wordt bemand door zo’n 1.500 vrijwilligers. Samen voeren ze jaarlijks ruim 320.000 gesprekken; 24 uur per dag en zeven dagen per week. “Borne is een van de 28 standplaatsen, van waaruit de evenzovele regio’s worden bediend. “We behoren inmiddels tot een van de grootste van ons land,” weet Mariëlle Alsop, een van de twee beroepskrachten en tevens trainer/begeleider. “Stilaan naderen we de negentig vrijwilligers, een geweldig aantal. Dat zal ongetwijfeld met het noaberschapsgevoel in dit deel van het land te maken hebben.”

 

Van alle tijden

Het zijn indrukwekkende cijfers. De nood blijft dan ook onverminderd hoog. De tegenwoordige Luisterlijn is een voortzetting van Sensoor, dat in 2008 de nieuwe naam werd van de aloude SOS Telefonische Hulpdienst die eind jaren vijftig van de vorige eeuw werd opgericht. “Het geeft maar aan dat een luisterend oor van alle tijden is”, aldus Mariëlle. “En eigenlijk wordt het ook steeds belangrijker. Mensen leven vaker in een isolement, zijn eenzaam en aan zichzelf overgeleverd. De gesprekken die we hier voeren kunnen gaan over alledaagse dingen maar ook over situaties waarin de beller het leven niet meer ziet zitten.”

 

‘Sommige mensen bellen wel vier keer per dag’

De belangrijkste taak van de vrijwilliger is het open staan voor de verhalen van de mensen. Mariëlle: “Het is belangrijk dat je goed luistert en oprecht aandacht hebt voor de beller. We zijn er niet om door te verwijzen, al proberen we natuurlijk wel bepaalde situaties in te schatten. Of de beller bijvoorbeeld ook contact met de huisarts heeft. Maar in principe gaat het erom dat je er bent en dat je waardering voor de ander kunt opbrengen.” Volgens haar bellen sommige mensen wel vier keer per dag. Het is tevens de max, want het aantal gesprekken is gelimiteerd. Een telefoongesprek duurt gemiddeld 19 minuten; 73 procent van de mensen belt buiten kantooruren.

 

En dan is er nog het sterk groeiende chatverkeer. Ruim 30.000 chatberichten kreeg De Luisterlijn vorig jaar te verwerken, een derde daarvan had een somber en verdrietig karakter. Bijna de helft van de chatters was jonger dan 25 jaar. “Dan gaat het niet zelden over zaken als anorexia of pesten bijvoorbeeld,” aldus Mariëlle.

 

Corona

De gesprekken die de vrijwilligers voeren, gaan hen niet in de koude kleren zitten. “Het is vaak heel intensief, de meeste vrijwilligers werken dan ook maar vier uur per week. Elk gesprek schrijf je van je af in een korte notitie en daarna moet je echt de deur achter je dichttrekken.” Als voorbeeld noemt Mariëlle de achterliggende coronaperiode. “We werden echt platgebeld in het begin. Mensen hadden heel veel vragen. Soms ging het over complottheorieën, of over eenzaamheid doordat bijvoorbeeld de dagbesteding was weggevallen. Vragen waar we ook niet altijd een antwoord op wisten.”

 

Toch haalt Mariëlle en haar Bornse team enorm veel tevredenheid en dankbaarheid uit hun inzet. ”Zelf kom ik oorspronkelijk uit het (speciaal) onderwijs en was ik werkzaam in een achterstandswijk. Nou, dan kom je wel om in de problemen”, verzucht ze. “Maar het sociale aspect en het stukje psychologie dat in ons werk een rol speelt, vind ik mooi. En niet zelden bellen mensen een tijdje later nog eens terug, gewoon om dankjewel te zeggen voor het luisterend oor dat je ze bood. Ook was er eens een meneer die het heel mooi verwoordde. Hij zei: ‘De Luisterlijn werkte voor mij als een pijnstiller zonder bijwerkingen.’ Da’s toch prachtig?!”

 

Meer menselijker

Wat dat laatste betreft zul je Mariëlle dan ook niet snel horen klagen. Maar één wens blijft voor haar recht overeind staan. “Ik zou zo graag willen dat we allemaal weer wat menselijker worden. Dat we meer oog krijgen voor een ander en het anonieme van de huidige maatschappij achter ons laten. Ik ben er namelijk van overtuigd dat we daarmee een heleboel problemen kunnen voorkomen.” (AJ/BM)

 

De Luisterlijn is te bereiken via 088-0767 000. Meer info is te vinden op www.deluisterlijn.nl.

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina

Cacaoschaarste werkt door in prijzen...

De maand december is de maand bij uitstek waar er veel specifieke chocoladeproducten gekocht...
20-11-2024

Meester Hans gaat met pensioen

Zichtbaar geëmotioneerd liep meester Hans vanmorgen voor de laatste keer in functie naar...
14-11-2024

Verwonder, onderzoek en ontdek

Het ziet er allemaal spectaculair uit, en de kinderen van basisschool St. Stephanus in Zenderen...
18-09-2024

Mehmet Aydin 50 jaar in dienst bij Bons & Evers

29 juli 2024 was Mehmet Aydin 50 jaar in dienst bij Bons & Evers (B&E). Het behalen van...
17-09-2024

Bouw Kindcentrum Borne West van start

Onder toeziend oog van de kinderen van ‘t Oldhof en de Jan-Ligthartschool heeft wethouder...
16-09-2024

Veertig jaar ‘mooi wark’

Als 24-jarige kwam Gerrit Zegger in dienst bij Bouwonderneming Oude Wolbers. Inmiddels 64 jaar...
06-09-2024