Wie heeft invloed op welke kleur wij volgend jaar dragen? En welke sfeer ademt onze kleding uit? Is het comfortabele of uitbundige kleding? Zijn wij zover dat we voor duurzaam geproduceerde kledingstukken gaan? Anna Maria Nyk, van Nyk colour & design, vertelt met passie over de modewereld: “Kleur is een belangrijk communicatiemiddel.” In het kader van het Textiel Festival Twente zoeken we mensen op die ‘iets met textiel hebben’.
Passie voor kleur en design is met de paplepel ingegoten
Anna Maria Nyk is een dochter van een textielingenieur en een dessinontwerpster. Vader werkte voor het bekende overhemdenmerk Kenmore, van de firma Spanjaard in Borne. Moeder werkte voor de textielfabriek Menko in Enschede. In 1974 richtten ze hun eigen dessinontwerpstudio op. Klanten waren in het begin textieldrukkerijen in Twente, later bontwevers in heel Europa. In de begin jaren ‘90 kwam daar de Amerikaanse markt bij en werd er direct met kledingmerken gewerkt.
Als jonge vrouw ontwikkelde Anna de liefde voor het vak: trend & colour forecaster (kleur prognose). Een half jaar liep ze in de designstudio van haar vader in het Spanjaardsgebouw rond om te snuffelen en ze bleef. Ze bezocht met haar vader stoffenbeurzen in Parijs. Proefde het textielverleden en werkte met haar vader aan een nieuwe invulling. De wereld van de mode en textiel is voortdurend aan verandering onderhevig. Door de opkomst en de inzet van de computers veranderde het ontwerpproces. De verschuiving van de fabricage naar lagelonenlanden vroeg om een koerswijziging.
Eind jaren ‘90 verhuisde de designstudio van het Spanjaardsgebouw naar een studio aan de Grotestraat. Anna verzette haar bakens. Langzamerhand verschoof het ontwikkelen van dessins naar het voorspellen van trends en kleuren voor grote herenmodemerken. “Het is een nichemarkt. Het kleurgebruik voor mannen spreekt mij meer aan dan voor damesmode. Omdat het veel meer restricties kent. Die `beperking` maakt het vak juist zo uitdagend.”
Huidige chaotische wereld bepalend voor toekomstige trends
Hoe voel je aan wat de consument over één à twee jaar wil dragen? Anna kijkt naar de wereld van nu. “We leven in een chaotische wereld. De grote thema’s van dit moment zijn digitalisering en duurzaamheid.” Veranderingsprocessen die al ingezet waren, zijn door Covid in een enorme versnelling terecht gekomen. We werken vanuit huis, er zijn reisrestricties. We zijn gedwongen om digitaal te werken. Duurzaamheid richt zich op voorkomen van overproductie, het gebruik van verantwoorde materialen, beperken van het gebruik van bestrijdingsmiddelen en het zorgen voor veilige arbeidsomstandigheden.
Wereldwijd worden er afspraken gemaakt over de aanpak van de klimaatverandering, droogte, de-asfalteren en biodiversiteit. “Maar het blijft de vraag: hoeveel hebben we ervoor over?”, verzucht Anna. Hoe beklijft deze aandacht? Welke weg slaan wij in? Dit maakt ons leven onzeker. Deze items zijn voor een trendwatcher heel belangrijk. Dit heeft invloed op het ontwerpproces en uiteindelijk ook de kledinglijn. Waar zijn wij als consument ontvankelijk voor? Gaan we consuminderen en minder produceren? Of blijven we gebruik maken van de onderbetaalde arbeidskrachten in Azië ten faveure voor onze goedkope en kort cyclisch gedragen kleding?
In februari 2020 bezocht ze de laatste fysieke stoffenbeurzen. Veel Aziatische bedrijven lieten het toen al afweten. Ook de vele presentaties, van de nieuwste modecollecties, op de catwalk vervielen. Een pas op de plaats ook voor de vluchtige turbulente modewereld. We moeten nu echt anders denken en handelen. Het bepaalt ook haar visie en voorspellingen voor de nabije toekomst. Als trendwatcher beweeg je je ‘close to the market’. Om voeling te krijgen betekent dit de media volgen, seminars bezoeken, tijdschriften lezen, kunst opzoeken, reizen enzovoorts. En dat is soms lastig is in deze coronatijd. De wereld van nu vraagt van iedereen flexibiliteit en creativiteit. En… dit brengt ook mooie nieuwe dingen voort!
'Mode is een ingewikkelde business'
Terwijl jonge bedrijven en startups al een visie op de toekomst hadden ontwikkeld werden bestaande bedrijven plotseling geconfronteerd met de nieuwe werkelijkheid. Zij moeten nu hun visie voor de toekomst bijstellen, willen zij nog in deze onzekere chaotische huidige wereld van betekenis blijven. Het doet denken aan de overgang van de huisnijverheid naar de textielindustrie, de industriële revolutie en de teloorgang van de textielindustrie in de tachtiger jaren in Twente.
“Mode is een ingewikkelde business”. Een vervuilende industrie die haar bakens moet verzetten. “Je ziet steeds meer aandacht voor kwaliteit. Koop minder maar beter.” Een goed lopend kleurenpalet kun je behouden, dat hoef je niet ieder seizoen aan te passen. Mensen zijn steeds meer ontvankelijk voor het hergebruik van producten en materialen en kopen meer lokaal. Het gaat erom, dat we kleding weer leren waarderen.
Hoe belangrijk is kleur?
Mensen gaan bij de keuze van een kledingstuk eerst op kleur af. Voor Anna staat kleur in haar werkproces voorop. Kleur is een taal, je communiceert via kleur. Het is een intuïtief proces. Dit betekent dat nu in deze onzekere tijd mensen meer ontvankelijk zijn voor rustige kleuren. Daar staat tegenover dat er een gretigheid is naar `willen leven`. Dit vertaalt zich in explosieve kleuren. Je zou kunnen spreken van dualisme in het kleurbeeld.
Tweemaal per jaar ontwikkelt ze een kleurconcept voor de heren kledingmarkt. Na veel research levert ze de kleurideeën aan bij de ververij. Deze verft de kleuren in op stof, die in een trendboek worden opgenomen. Voor haar klanten, van Europa en Amerika tot Japan, brengt zij kleur en sfeer samen in een uitgebreid trendboek. Het boek dient als inspiratiebron, als een tool voor designers van modemerken. Kleur is de eerste schakel in het proces. Dan komt de stof, de styling en de productie. De consument is de laatste schakel, die het kledingstuk aanschaft bij de retailer. Maar dan ben je al gauw één à anderhalf jaar verder. (YD)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.