Op 6 november 2013 ontspoorde tussen Borne en Zenderen een goederentrein. De lading bleek gelukkig te bestaan uit slechts grind en zand, maar wat als er explosieve stoffen in de trein hadden gezeten? Want ook dat gaat regelmatig over het spoor. De schrik zat er in Borne goed in, zeker in de wetenschap dat er in de toekomst meer goederen en gevaarlijke stoffen over het spoor door Borne vervoerd zouden gaan worden, vanwege onderhoud op de Betuwelijn. In 2016 bleek de toename zelfs een duizelingwekkende 1700 procent te bedragen. Veel meer dan voorspeld en ver boven de wettelijke norm. Gemeenten en Provincie schreven op hoge poten naar staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu, die beterschap beloofde. Een jaar later bleek het aantal goederenwagons inderdaad gedaald.
Onderzoek
Hoe is de situatie nu? Welk goederenvervoer is er op het spoor door Borne en waar komen die treinen vandaan en gaan ze naartoe? Wat voor soort goederen zijn het en welk deel bestaat uit gevaarlijke stoffen? Wat kun je zeggen over de gevaren en risico’s? Hoe zijn de wetten, regels en toezicht vormgegeven die betrekking hebben op het vervoer van (gevaarlijke) goederen over het spoor en in hoeverre voldoet de plaatselijke situatie aan die wettelijke kaders?
Help mee
Vragen waarop het Borns Onderzoek Platform BOP de komende tijd antwoord probeert te krijgen. Tot nu toe heeft BOP zelf onderzoek uitgevoerd. Vanaf nu wil BOP experimenteren met hulp van inwoners van de gemeente Borne. Heb je affiniteit met het bovenstaande onderwerp en de (voorlopige) onderzoeksvragen en vind je het leuk om dingen met ons samen uit te zoeken? Meld je dan nu aan via info@borneboeit.nl en sluit je aan bij Joris van Hoof (Borns Onderzoek Platform en Universitair Docent aan de Universiteit Twente) en Arno Vije (Creative Digital Developer bij Comfort Studio).
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
Antwerpen en Zeebrugge waren Rotterdam al voorbij, nu brengt de afhaalchinees het u zelf met 80-90% minder luchtvervuiling, in 80 - 90 %minder tijd en via vele Euraziatische centra:
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/treinverkeer-langs-de-nieuwe-zijderoute-booming-dankzij-coronapandemie~b807c582/ https://youtu.be/7i-QNuLwWbU