Het college van burgemeester en wethouders heeft de Milieueffectrapportage (PlanMER) van de regionale randweg tussen Borne en Almelo vastgesteld. De PlanMER is het onderzoek dat gemeente Borne, gemeente Almelo en provincie Overijssel gezamenlijk hebben gedaan naar nut en noodzaak, ligging en milieueffecten van een nieuwe weg.
Al in de Wegenvisie van de Regio Twente (2010) werd gesproken over het versterken van het onderliggende wegennet en de aanleg van een nieuwe verbinding. De A1/A35 wordt voor veel korte routes binnen Twente gebruikt en heeft regelmatig fileproblemen. Er zijn rondom knooppunten Azelo en Buren geen robuuste alternatieven op het onderliggende wegennet.
Oplossing
Uit onderzoek in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van Rijk, Provincie en Twentse gemeenten is gebleken dat een regionale randweg (projectnaam Vloedbeltverbinding) een goede oplossing biedt voor het verbeteren van de robuustheid. Daarnaast zal dit de verkeersdruk op de A1/A35 verminderen en zal de leefbaarheid in de kernen van Borne en Zenderen verbeteren. Het gaat om een mogelijke doortrekking vanaf de zuidelijke randweg Borne naar de N743 (Almelosestraat) tussen Almelo en Zenderen inclusief een doortrekking naar de N744 (Albergerweg).
Onderzoek
Omdat nieuwe infrastructuur gevolgen heeft voor onder andere landschap, leefomgeving en verkeer is zorgvuldig onderzoek gedaan met een PlanMER, uitgevoerd door ingenieursbureau Sweco. Inbreng van eigenaren en bewoners in het betreffende gebied was daarin belangrijk. Voor de PlanMER is een Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) opgesteld en is de omgeving gevraagd wat ze van de aanpak vinden. Suggesties en opmerkingen zijn met het projectteam gedeeld.
Tracés
In de PlanMER zijn verschillende tracés uitgewerkt. Elk tracé is op alle milieuthema’s beoordeeld, zoals woon- en leefmilieu, landschap, natuur, cultuurhistorie en archeologie. De tracés scoren wisselend op deze thema’s. Het tracé dat het landschap het minste aantast, is het tracé ‘Bundeling A1/A35’. Dit tracé laat het gebied tussen A1 en spoorlijn grotendeels intact.
De PlanMER is ook door de provincie Overijssel vastgesteld en de provincie heeft het tracé Bundeling A1/A35 als voorkeursalternatief benoemd. Voordat het college van Borne hierover besluit, worden de tracés op dinsdag 9 maart eerst besproken met de gemeenteraad en bewoners tijdens een Politiek Beraad. Aan de hand daarvan stelt de gemeente Borne het voorkeurstracé vast en wordt het voorgelegd aan de gemeenteraad. Ook de gemeente Almelo gaat in overleg met de raad.
Vervolg
Na besluitvorming worden de financiële bijdragen bij zowel de provincie, gemeente Borne en de Regio Twente aangevraagd. Pas op het moment dat de financiële middelen beschikbaar zijn, kan het tracé verder worden uitgewerkt en kan de bestemmingsplanprocedure worden gestart. Het verder uitwerken van het tracé, waaronder een goede inpassing en de juiste ligging, gebeurt samen met de bewoners en betrokkenen van het gebied.
Het PlanMER is hier in te zien
Foto boven @ Dirk de Graaf
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.