Als de gemeenteraad besluit om medewerking te verlenen aan de aanleg van de Vloedbeltverbinding, vanaf de Zuidelijke Randweg in Borne om Zenderen heen richting de N743, en in plaats van de Verbindingsweg langs bedrijventerrein De Molenkamp met spooronderdoorgang een tunnel in de Oonksweg aan te leggen, dan is dat financieel een stuk voordeliger. Vanaf volgend jaar is er dan 1,3 miljoen beschikbaar om het weerstandsvermogen aan te zuiveren en de structurele lasten worden vanaf 2024 zo’n twee ton lager.
Investering
Het zijn vooralsnog ruwe berekeningen die de gemeenteraad donderdagavond tijdens een informatieavond te horen kreeg. Het voordeel voor de begroting zit ‘m voornamelijk in het feit dat de Vloedbeltverbinding een provinciale weg wordt en het onderhoud dientengevolge ook voor Zwolle is. Borne moet wel bijdragen aan de weg. Geschat is 5 miljoen. De investering voor Borne in de Verbindingsweg stond in de boeken voor 12 miljoen. Voor de aanpassingen in de Oonksweg, een gemeentelijke aangelegenheid, is tussen de 4 en 5 miljoen nodig. De middelen zijn al begroot en onder andere opgebracht door ozb-verhogingen. Subsidies, waaronder een groot bedrag van Prorail, blijven in beide opties beschikbaar.
Grote plaatje
Het lijkt steeds waarschijnlijker dat de Vloedbeltverbinding er komt. En blijkbaar kan het ook snel gaan als zowel Rijk, Provincie als omliggende gemeenten het met elkaar eens zijn. Voor Den Haag is de weg een onderdeel van het grotere plaatje om rondom de knooppunten Buren en Azelo een robuust onderliggend wegennetwerk aan te leggen. Het plan is om A1 en A35 op den duur te ontvlechten en vanaf knooppunt Azelo een ontsluiting op de nieuwe Vloedbeltverbinding te maken, waarvandaan verkeer richting Albergen en verder z’n weg kan vervolgen, zonder langs Borne en door Zenderen te gaan.
Het zou betekenen dat afslag Borne West wordt afgewaardeerd en het in de toekomst niet meer mogelijk zal zijn om via die afrit vanuit Borne richting Almelo de rijksweg op te gaan.
Aanpassing Totaalvisie
Voor de zogenaamde Totaalvisie van Borne betekent het dat ‘stapsteen 1’, de Verbindingsweg met tunnel, vervangen wordt door de onderdoorgang in de Oonksweg. De gemeente blijft het belangrijk vinden om ‘van buiten naar binnen’ te werken met tunnels/verbeterde overgangen bij het spoor, om een aanzuigende werking in het centrum tegen te gaan. Het idee is om, bijna tegelijkertijd, een fietsonderdoorgang te maken in de Bornerbroeksestraat, waardoor ook het vervolg van de F35 zal lopen. De overgang op de Deldensestraat is al aangepast.
Blijft over een tunnel in de Azelosestraat. Dat ligt allemaal wat verder in de toekomst, net als een eventuele knip in de N743 ter hoogte van de Bornsche Maten. Voor dat laatste is de medewerking van de Provincie nodig. De verwachting/hoop is dat een Vloedbeltverbinding daarop een gunstige invloed heeft.
De gemeenteraad beslist uiteindelijk over de infrastructurele plannen. Op 13 april wordt er weer over gesproken, in samenhang met alle andere grote ambities. En ten slotte verwacht men op 25 mei de weg te vervolgen en rechtdoor te rijden op de Verbindingsweg, dan wel af te slaan richting Oonksweg/Vloedbeltverbinding. (AJ)
Foto boven (Bornerbroeksetraat) © Dirk de Graaf. Foto in de tekst, impressie Verbindingsweg
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.