“Ten eerste kan het gewoon niet wat er is gebeurd. Dat iemand zo behandeld wordt is natuurlijk niet te tolereren”, reageert Alet Bouwmeester van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) naar aanleiding van de mishandeling afgelopen dinsdag van een boa van vervoerder Keolis op het station in Borne. De dader was een twintigjarige asielzoeker, die geen treinkaartje en geen identiteitspapieren kon laten zien. Toen hij daarop aangesproken werd door de medewerker van Keolis viel hij de boa aan, met ernstig letsel tot gevolg.
Probleem volgens Keolis
Aan RTVOost laat directeur Emile Broersma van Keolis weten dat er veel problemen zijn met asielzoekers die zonder treinkaartje reizen. “Asielzoekers kopen bijna nooit een kaartje. Vervolgens worden ze aangesproken in een taal die ze niet begrijpen. In veel gevallen worden ze dan agressief. Dat is echt een probleem”, laat hij optekenen. De problemen zouden vooral voorkomen op treinverbindingen rondom asielzoekerscentra. Broersma oppert als oplossing dat het COA de treinkaartjes voor asielzoekers zou moeten kopen.
Reactie COA
“Asielzoekers moeten, net als jij en ik, gewoon een treinkaartje kopen”, zegt Bouwmeester. “Soms worden er dagkaarten gegeven, maar dan gaat het om een bezoek aan de advocaat of iets dergelijks. Als bewoners bij familie op bezoek willen, gelden voor hen dezelfde regels als voor ons.”
Er wordt door het COA aan asielzoekers voorlichting gegeven over hoe het openbaar vervoer in Nederland werkt. “We laten ze zien hoe je op het station een kaartje kunt kopen.” Bouwmeester zegt dat vervoerders niet eerder het probleem bij het COA hebben aangekaart en kan niets zeggen over de omvang ervan. “Ik heb het vermoeden dat het gaat om de houding en het gedrag van enkele asielzoekers. De meeste bewoners kopen gewoon een treinkaartje.” (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.