Vanaf 2 maart stort Mark Wilmink zich fulltime in de handel, onderhoud en reparatie van Moto Guzzi 50 Nato motoren en kleine modellen Guzzi, die van 1983 tot 1985 speciaal voor het Nederlandse leger werden gemaakt. “Een uit de hand gelopen hobby”, noemt Wilmink het zelf. De motor, waarvan er rond de 1350 gemaakt zijn, kent een internationale schare liefhebbers. “Studenten, vutters, maar ook oud-dienstplichtigen die er ooit in het leger hun eerste rijles op hebben gehad. Een stukje nostalgie.”
Een nieuwe hobby
De 40-jarige Wilmink zocht een nieuwe hobby nadat hij gestopt was met wrakduiken in de Noordzee. “In 2007 heb ik mijn eerste motor gekocht. Een Moto Guzzi, want vroeger had een buurjongen een Moto Guzzi Falcone en als kind was ik al gefascineerd door het leger en alles wat daarom heen speelt. Sleutelen aan zo’n motor vond ik met mijn opleiding werktuigbouwkunde ook wel leuk en op een gegeven moment heb ik er van twee één gemaakt.” Het was het begin van specialisme dat resulteerde in een eigen bedrijf: MW-Motoren. Hij begon informatie te verzamelen over onderdelen en lanceerde een website, specifiek over dit type motor.
Koude Oorlog motor
De Moto Guzzi 50 Nato, van Italiaanse makelij, werd tot 2006 gebruikt door het leger. “Het is een echte Koude Oorlog motor, waarvan er veel paraat stonden, maar nooit gebruikt werden.” Voor het geval er oorlog zou uitbreken waren er ook voldoende onderdelen aangeschaft. Goed ingepakt om mogelijk zware omstandigheden te overleven. “Je bent er soms heel druk mee om al die verpakkingen af te pellen!”, lacht Wilmink. De motoren en onderdelen vinden hun weg over de hele wereld, waar liefhebbers vallen voor de stoere motor met het speciale geluid. Steeds vaker vroeg men Mark Wilmink om advies en onderdelen.
Van hobby naar bedrijf
Van het één kwam het ander en liefhebbers uit alle windstreken wisten hem te vinden. De keukentafel zat zaterdags vol met mensen die dezelfde liefde voor de motor voelen als hij. Een bedrijfspand huren aan de Ambachtstraat 8D was een logische volgende stap. Daar was ruimte voor verkoop en onderhoud van de Moto Guzzi V50, maar ook voor straalwerkzaamheden en ultrasoon reinigen van onderdelen van andere klassieke motoren.
Het werd steeds drukker, maar nog steeds werd de hobby, die al bijna geen hobby meer genoemd kon worden, gecombineerd met een baan in het onderwijs als docent biologie. November vorig jaar besloot Wilmink dat de combinatie niet meer te doen was en nam de beslissing om zich fulltime op zijn bedrijf te storten. “Spannend? Ach, ik heb er goed over nagedacht, maar het is natuurlijk niet de weg van de minste weerstand.”
Eind januari nam hij afscheid als docent biologie van het Bonhoeffer College in Enschede. Toch best een dingetje. “Misschien begin ik hier wel een leerwerkplek en kom ik toch nog weer een beetje in het onderwijs.” En is de stap van leraar biologie naar legermotoren niet een hele grote? “Het is allebei ‘groen’, ha ha! En duurzaam ook, hoor. 98 procent wordt gerecycled!” (AJ/DdG)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.